Home

Selamat Datang Ke Laman NurSKBM -- Sesungguhnya saat yang paling dekat antara dirimu dengan ALLAH Subhanahu wa Ta'ala, iaitu apabila engkau sedang bersujud kepadaNya. Dan saat yang paling berbahagia adalah ketika engkau ikhlas kepadaNya. Saat yang paling lapang bagimu adalah ketika engkau berzikir kepadaNya. Dan saat dimana engkau paling berharap kepadaNya adalah ketika engkau berdo'a kepadaNya
( SKBM 100 TAHUN PADA 2010)

Thursday, January 10, 2008

Bertapa kita.....

Renungkanlah,
Betapa besarnya nilai wang kertas senilai RM 10.00 apabila dibawa ke masjid untuk disumbangkan; tetapi betapa kecilnya kalau dibawa ke Pasar Raya untuk dibelanjakan!

Betapa lamanya beribadat kepada Allah selama lima belas minit namun betapa singkatnya kalau kita melihat filem dari Bollywood.

Betapa sukarnya untuk mencari masa ketika berdoa kepada yang maha esa namun betapa mudahnya memberi masa tutuk keluar berdating dengan girlfriend

Betapa asyiknya apabila pertandingan bola diperpanjang waktunya ekstra namun betapa kita mengeluh ketika khotbah di masjid lebih lama sedikit daripada biasa.

Betapa sukarnya untuk membaca satu lembar Al-qur’an tapi betapa mudahnya membaca 100 halaman dari komik yang kita minat.

Betapa berebut rebut orang untuk duduk di depan dalam pertandingan bola sepak namun lebih senang berada di saf paling belakang ketika berada di Masjid.

Betapa Mudahnya membuat 1 tahun dosa demi memuaskan nafsu birahi semata, namun alangkah sukarnya ketika menahan nafsu selama 30 hari ketika berpuasa dibulan ramadan.

Betapa sukarnya untuk menyediakan waktu untuk sholat 5 waktu; namun betapa mudahnya menyesuaikan waktu dalam sekejap untuk melihat konsert.

Betapa sulitnya untuk mempelajari arti yang terkandung di dalam al qur’an, namun betapa mudahnya untuk mengulang-ulangi gosip yang sama kepada orang lain.

Betapa mudahnya kita mempercayai apa yang dikatakan oleh akhbar namun betapa kita meragukan apa yang dikatakan oleh Kitab Suci AlQuran.

Betapa setiap orang ingin masuk kedalam surga, tapi tak berbuat apa apa untuk memasukinya.

Bertapa kita mengatakan kita takut kepada ALLAH, namun berani kita mengkari suruhannya dan membuat apa yg dilarang olehnya.

No comments: